سپین یفتل

 

 

 

 

 

 

معرفی روستای زیبای سپین:

سپین روستای است که در ولسوالی (شهرستان) یفتل پایان ولایت (استان) بدخشان افغانستان موقعیت دارد، روستای مذکور در یک ساحۀ کوهستانی و در میان دو تپه موقعیت دارد،  از شمال با چراگاه‌ها و زمین‌های زراعتی، از شمال‌شرق با خوب‌آبه، از جنوب نیز با زمین‌های زراعتی، از شرق با قریۀ ارزنچی و زمین‌های زراعتی، شیرکش ارتباط دارد و از غرب با خوب‌آبه و سیخدره مرتبط است، مساحت آن تقریباً 10 کیلومتر مربع و یا بیشتر از آن است، جمعیت سپین به اساس احصایه‌هایی که گرفته شده در حدود 3500 الی 4000 نفر می‌باشد که نظر به حوادث طبیعی تعداد از جمعیت آن به شهرها و دیگر روستا ها پناه‌گزین شده‌اند.

پیداروار: پیداوار زراعتی آن مردم را گندم، جو، نخود، عدس، کنجد، گل آفتاب‌پرست.... تشکیل می‌دهد.

میوه‌جات خشک: عبارت اند از چارمغز، بادام و...

میوه‌جات تازه: عبارت است از زردالو، آلوبالو، سیب، شفتالو، آلوچه، امروت، ناک، گیلاس....و غیره.

سبزیجات: عبارت است از پیاز، گندنه، بادنجان رومی، بادنجان سیاه، شلغم، لبلبو، ملی، کدو، گشنیز و غیره...

شغل و پیشه: مردم سپین اکثراً زراعت‌پیشه و مالدارند و تعداد از مردم آن در ادارات دولتی نیز کار می‌کنند.

تعلیم و تربیه: سپین نظر به قصه‌ها و حکایت‌هایی که از زبان بزرگان شنیده شده، مردم آن علم دوست و عالم پرور است و اکثر مردم آن باسوادند که هم اکنون مکتب پسر و دختر در آنجا وجود داشته و مصروف فراگیری تعلیم و تربیت اند، که متأسفانه مکتب دخترانۀ آن تاکنون تعمیر نداشته و در فضای باز درس می‌خوانند که مشکلاتی را در فصل سرما و گراما داشته و از نبود استاد مسلکی و استاد زنانه نیز محروم اند.

در این روستا دو باب مسجد وجود دارد که یکی آن مسجد جمعه‌خوانی است که به نام مسجد جامع سپین مشهور است و دیگری مسجد برای یک گذر دیگر که روزهای عید و روزهای جمعه مملو از نمازگزاران است.

سابقۀ جهادی: اکثریت مردم این روستا مجاهد و مردان مبارز اند که در طول دوره‌های جهاد و مقاومت فرزندان قهرمانی را وارد عرصۀ مبارزات سیاسی و جهادی کرده که در زمان جهاد علم‌برداران چون مولوی عبدالله فایق، ملا محمد موسی، مولوی محمد عمر مجاهد، مولوی عبدالرحمن، ملا محمد ظریف، ملا محمد ناظر، ارباب محمد عیسی، ملا محمد نظر، پهلوان عبدالرحمن، پهلوان عبدالکریم، بابای خاکسار... و ده‌ها و صدها مرد مجاهد که در میدان دفاع از دین و اسلام به پا خاستند، برخی به شهادت رسیدن و به پروردگارشان پیوستند و برخی در قید حیات اند.

در دروان مقاومت نیز این مردم آرام ننشسته؛ بلکه فعالتر و متحرکتر از پیش در کنار مجاهدین و رزمندگان قرار گرفتند و از خود شهکاری های فراوان انجام دادند.

رسم و رواج: مردم سپین درکل مردم مهمان نواز اند، که در مراسم ها همه در کنار هم جمع شده و در محافل خوشی و غم با هم همکار و همگام اند، در مراسم عروسی ها، در مراسم جنازه، در روزهای عید، در روزهای جمعه همه نان خود را به مسجد آورده و خرد و بزرگ، فقیر و غنی، عالم و امی در کنار هم نان را نوش جان می‌کنند و با صمیمیت و محبت از مهمان و از نمازگزارانی که از روی دور تشریف آوردند، پذیرایی می‌کنند.

مسایل قومی را در مشوره با بزرگان، در هرموضوعی که باشد، بین خود ارباب و بزرگ قریه حل می‌کنند و هیچ‌گاه جنجال‌های قومی را به دولت نمی‌کشانند و خود به صورت عادلانه فیصله می‌کنند.

نقش علما: همان طوری که گفته آمدیم، مردم سپین علم دوست و عالم پرورند، این مردم به علمای خود احترام داشته و در هرحال از علمای خود در مسایل دینی و عبادی و فقهی خود مشوره می‌گیرند و علما در میان این مردم از جایگاه بلندی برخوردارند.

إن‌شاءالله؛ در برنامه‌های بعدی، به مسایل تاریخی، پیشینه و موقعیت جغرافیایی آن خواهیم پرداخت...........

 

/ 0 نظر / 34 بازدید